Sunday, November 11, 2012

Terima Kasih Cikgu

Ini adalah kisah tiga sekawan yang suka bikin panas.Di Sekolah Kebangsaan Sungai Siput siapa yang tak kenal dengan Pyan, Ipan dan Juki, pelajar dengan ranking paling tinggi masalah disiplinnya. Diorang bertiga sahajalah yang selalu bertukar tempat teratas setiap minggu. Rotan dan pembaris besi umpama barang mainan mereka dan bilik disiplin pula umpama shopping copmlex bagi mereka.

Di sekolah, mana-mana pelajar yang buat masalah dengan mereka pasti ada ganjaran yang menanti. Jangan salahkan 'Ah Long' Bukit Beruntung kalau ada kes peras ugut. Itu semua kerja mereka. Belum kira lagi kes makanan kat kantin lesap, kes tayar basikal tercabut, kes cangkul tukang kebun hilang dan banyak lagi.

Dalam kelas, biasa la tempat duduk mereka adalah barisan paling belakang sekali. Lagi belakang lagi nampak brutal. Dah jadi zon selamat mereka. Tak berani orang lain nak dekat. Hobi mereka kacau budak perempuan (yang cantik sahaja), tak buat kerja sekolah, meniru suara binatang, bermain robot waktu sekolah dan membuat silap mata dengan menghilangkan diri sendiri di waktu kelas.

Sehingga la pada suatu hari tahap kenakalan mereka ini tak dapat dibendung lagi oleh guru kelas mereka. Mereka bertiga dipanggil mengahadap dan hari tu keluarlah sesuatu amaran dan kata-kata pedas dari cikgu mereka. Memang nyata bukan kata-kata pujian, cukup berbisa, tak tergamak nak ditulis di sini.

Mereka tidak sangka cikgu sanggup cakap mereka sebegitu rupa. Kata-kata cikgu itu cukup menghiris kalbu dan menusuk ke sanubari mereka. Luka di tangan boleh dilihat, luka di hati siapa yang tahu. Sejak hari tu mereka bertiga berubah menjadi pendiam, menyendiri dan tidak suka bergaul. Dalam hati mereka seperti ada menyimpan perasaan dendam kesumat de
ngan cikgu mereka. Macam ada sesuatu yang harus dibalas dan dibuktikan.

Juki lebih suka menonton cerita-cerita sedih melankolik seperti 'Sembilu 8', 'Nur Kasih' dan iklan 'Budi Bahasa Budaya KIta'.Pyan mula gemar membaca novel Ana Solehah terutama Novel Debaran Di Hati Ana. Manakala Ipan sekarang ni rajin menolong ibunya membasuh kain baju.

Hari berganti minggu, bulan berganti tahun, semuanya berlalu tanpa disedari. Alam persekolahan sudah berlalu, bidang kerjaya pula la yang kena tempoh. Macam tu la dengan mereka juga. Juki kini ialah seorang pensyarah universiti, Ipan ada 'bisnes' sendiri dan Pyan pula orang kanan menteri. Masing-masing nampaknya berjaya dalam hidup, tidak seperti waktu sekolah dulu yang merudum.

Dan suatu hari mereka bertiga bertemu kembali dan berpakat untuk berjumpa semula dengan cikgu yang pernah menyakitkan hati mereka dahulu. Bukan untuk membalas dendam atau untuk berlagak dengan kedudukan mereka sekarang. Cuma untuk ucapan TERIMA KASIH CIKGU atas jasamu.

+Seee...lamat pagi cikgu....!


CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM

No comments:

Post a Comment