PADA SUATU HARI

Monday, November 5, 2012

Misteri Buku Latihan Amirul


Pagi tu lepas je solat Subuh saya dah bergerak sorang-sorang pergi ke sekolah. Malas nak tunggu kawan-kawan yang lain. Saya rasa  bersemangat maklum la kerja sekolah yang cikgu bagi semalam semuanya saya dah siapkan.

Saya menaiki basikal ke sekolah setiap hari. Diiringi alunan ‘vocal’ saya yang semakin mantap, saya meneruskan kayuhan. Tiba-tiba perjalanan saya terganggu. Seorang murid perempuan menahan saya. Nampak macam ada masalah.

Rupanya dia pun dalam perjalanan ke sekolah yang sama cuma tadi masa berjalan dia terjatuh dan kakinya terseliuh.Oleh kerana saya sudah dididik dengan sifat-sifat yang murni lagi pekerti, dengan rela hati saya menumpangkan murid tu. Ala dah satu sekolah apa salahnya.

Dalam perjalanan, murid tu tak bercakap, dok diam je. Sama ada dia malu atau teruja dapat naik basikal saya, tak tau la. Lidah saya pun jadi kelu untuk berkata-kata.

Tiba-tiba budak permpuan tu bersuara dan dengan tiba-tiba juga saya rasa kayuhan saya menjadi begitu berat sekali. Terasa satu bebanan seberat seekor anak gajah yang saya bawa di belakang. Semakin lama semakin berat sehingga la saya tidak terdaya lagi. Dan apabila saya menoleh ke belakang satu lembaga yang menakutkan berada di belakang saya.

Tak cukup tayar saya lari.Rupa-rupanya  saya hanya mimpi di dalam kelas semasa cikgu mengajar.

+Siapkanlah setiap tugasan yang diberi oleh guru.

CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM

No comments:

Post a Comment