Wednesday, October 24, 2012

Cuti sekolah sangat membosankan kita bila....

Pernah tak kawan-kawan semua terfikir yang satu hari nanti cuti sekolah kita akan jadi tak seronok macam selalu. Mari kita tengok apa sebab-sebabnya...

Elok je cuti sekolah bermula, masa tu jugaklah ayah kita kena kerja 'out station'. Sampai bermingu-minggu pulak tu. Sah-sahlah terperap kat rumah je lah kita ni.

Tak dapat nak balik bercuti kat kampung pasal atuk dan nenek dah datang melawat kita dulu. Macam nak tinggal lama pulak tu. Nampak gaya tak dapat nak mandi sungai, nak panjat pokok, nak makan buah kat kampung atuk... Hmmm...

Mak suruh kita jaga dan tengok-tengokkan adik yang baru tau nak berjalan, yang baru nak belajar fungsi tangannya sendiri dan baru nak mengenali keunikan barang-barang di rumah.Dengan kebuasannya yang memerlukan pengawasan 24 jam, pasti ia akan mengganggu rutin kehidupan harian kita.

Kawan-kawan yang duduk berjiran, semua dah ada program masing-masing. Ada yang balik kampung la, bercuti kat pulau la, camping dengan famili la. Tinggal la kita terkontang-kanting tanpa arah tujuan.Takkan nak ajak main bola dengan kucing peliharaan...Last -last... main dengan abang posmen je la...

Hujan lebat dari pagi sampai ke malam. Start hari pertama cuti sekolah lagi. Musim tengkujuh dah bermula la ni. Bayangkanlah nak pergi mana pun tak boleh. Duduk kat dalam rumah ajelah. Nak tengok TV cerita kartun, hujan-hujan ni TV pulak tak dapat siaran tapi setiap bulan ayah kena jugak bayar bil.

Bila cuti sekolah, masa tu jugaklah abang atau kakak kita nak kahwin. Jadi , dalam masa sebulan ni famili kita akan sibuk nak uruskan majlis hingga tak ada sapa nak fikir pasal kita. Apa aktiviti kita nak buat nanti? takkan hari-hari kita nak kena tolong buat bunga telur aje.

Satu hari ayah dan mak kita balik ke rumah dan masing-masing bagitau yang diorang tak dapat bonus tahunan seperti tahun yang sudah. Jadi planning untuk pergi bercuti ke tempat peranginan sempena cuti sekolah ni terpaksa dibatalkan kerana tiada budget. Waaaa....


CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM

No comments:

Post a Comment