PADA SUATU HARI

Tuesday, March 13, 2012

Ayam Madu, Sirap Limau

"Sebuah kisah di bulan Ramadan, diceritakan kembali oleh seorang insan yang sudah insaf."

Bulan Ramadan datang lagi, maknanya tibalah bulan yang menguji kekuatan dan kesabaran kita. Masa tu aku duduk kat asrama. Bila dah jauh dengan mak ayah ni perangai kita pun kadang-kadang "over acting" la sikit.

Hari tu balik dari sekolah, macam biasa aku uji kekuatan iman kawan aku Fakrul. Dan macam biasa, imannya senipis kulit bawang dibelah lagi tiga kali. Baru je aku cerita pasal ayam bapak aku kena langgar lori terus dia ajak aku ponteng puasa. Pantang betul dia bila disebut ayam.

Sampai kat asrama, macam biasa, Kami terus ke bilik kawan-kawan kamcing kami yang lain untuk ambil order. Ini kira nak ponteng puasa secara berkumpulan la ni. Masa ni boleh la buat bisnes sikit. Siapa yang nak order tu kami ambil la duit selebihnya sebagai upah. Kalau sorang lima posen atau seringgit, 10 orang lepas la duit nasi untuk kami berdua.

Kalau nak ponteng puasa ni setakat telan biskut kering dengan air
kosong buat membazir je. Menu kegemaran kami ialah ayam madu dan sirap limau. Baru berbaloi nak ponteng puasa.

Dah selesai ambik order,tugas aku la pulak nak membelinya. Kat mana lagi kalau bukan kedai mamak belakang sekolah tu. Bulan puasa ke Thaipusam ke, mana pernah tutup kedai ni.

Untuk keselamatan, aku pakai topi senang nak cover muka. Mana la tau terserempak dengan bakal mak mentua nanti. Paling penting kena bawak satu beg galas yang dibiarkan kosong. Yela, takkan selamba biri-biri nak bawak dalam beg plastik nak masuk asrama. Nampak kat warden mau kena hukum jadi orang gaji dia, untuk satu semester.

Masuk je kedai mamak mesti pantas, yakin dan fokus pada matlamat asal. Jangan nak layan tengok bola pulak. Dengan muka tak bersalah aku order dan tunggu la sampai siap. Pastu campak je semua pesanan tu masuk dalam beg dan blah. Buat apa nak tunggu lama-lama. Kena serbu dengan pejabat agama karang mau besoknya muka aku kat muka depan surat khabar.

Sampai kat asrama hati ni dah meronta-ronta nak makan. Ayam madu ni, sebelum ni nampak biasa je, tapi bila bulan puasa lain sikit goyangannya. Perut pun dah menyanyi.

Masa nak naik tangga terserempak pulak dengan warden asrama. Dengan muka pelajar pintar,aku bagi salam   dan terus panjat anak tangga.Nanti kalau bersembang lama-lama takut pulak warden terbau ayam madu.

Nampaknya semua dah ok.Misi berjaya. Makanan semua dah bagi kepada si pengirimnya, tunggu nak makan je lagi.Air sirap pun dah tersedia terhidang.Jam menunjukkan pukul satu tengahari.Cantik la ni, kalau makan lewat sangat rasa tak berbaloi pulak nak ponteng puasa. Bila masa berbuka nanti buat-buat la muka letih, mana orang tau.

Baru je suapan yang pertama, tiba-tiba pintu bilik kami diketuk. Masuk suapan kedua pintu dah kena terajang dah. Tergamam kami bila disergah oleh warden asrama.

Mana dia tau aktiviti kami ni? Siapa yang dah pecah lubang ni? Atau mungkin ada antara kami yang update status Facebook 'tengah makan tengahari di bulan Ramadan.Warden terbau ayam madu ke masa terserempak kat bawah tadi?

Rupa-rupanya warden dapat kesan jejak aku.Tanpa aku sedari rupanya sirap limau dalam beg tadi dah bocor. Dan dengan cantiknya titisan sirap tu jatuh ke lantai bermula dari tingkat bawah sampai la ke tingkat empat bilik aku. Tanpa susah-payah, warden ikut je mana air sirap tu menitis dan tau la siapa punya kerja.

Selepas dibicarakan aku didapati bersalah dan aku mendapat hukuman paling berat pasal aku la penganjurnya. Dendanya ialah membasuh toilet asrama, memotong rumput, siram pokok dan mengecat bangunan asrama selama satu semester. Dan berkat keperihatinan aku menjaga asrama, setahun kemudian aku dilantik menjadi ketua asrama. Alhamdulillah.

+sudah terantuk baru tengadah.
                 belajarlah dari kesilapan.



CERITA INI DIAMBIL DARI ANA MUSLIM.

No comments:

Post a Comment